tisdag 10 november 2009

Bluffen

Har precis stängt av tv'n. I bakgrunden rullar Alan Parsons Project. Jag måste ha missat den musiken när den var som störst (slutet 70-talet, början 80-talet). Men nu blev jag påmind av en kollega och diggar.

Jag har sett första programmet av "Sommarpratarna" i Svt1. Riktigt trevligt program! Det blev en stämning som passade mig idag. Djupa samtalsämnen som familj, skilsmässor, skam, död, bekräftelse mm. Vi fick höra små snuttar ur sommarpratarnas program och sen en del av diskussionen som följde. Kattis Ahlström tog bl.a upp bluffen. Den där känslan av att "när ska man upptäcka att jag egentligen inte kan någonting". Senast idag satt jag och diskuterade det över msn med min pojkvän. För hur säker jag än kände mig när jag var på jobbintervju, så är det just den känslan som dyker upp nu. Som person vill jag kunna allt från början. Jag vågar inte fråga om allt jag skulle behöva fråga, för tänk om jag avslöjar mitt okunnande!! Vi kom överens om att jag måste lära mig skaka av den känslan. Men oj vad svårt det är. Det kändes träffande att just det kom upp nu så här på kvällen i detta program. Jag vet ju att jag är långt ifrån ensam om att känna så.

Det är intressant med beteendevetenskap. Varifrån allt kommer och hur livet formar sig. Hur vi påverkas av allt runt omkring oss. Hur vi hanterar olika människor och situationer. Denna ständiga jakt efter att hela tiden handla och säga rätt. Så att livet blir som det ska. Jag tänker då mycket på mina barn och min roll som mamma. Hur jag beter mig formar dem. Att jag ständigt tänker på vad jag säger och gör. Och dömer mig själv efteråt. Denna ständiga strävan....

Nisse Simonsson sa vid ett tillfälle till Alex Schulman "Släpp det. Varför göra livet så komplicerat. Det som var rätt då var rätt då. Gör som du känner nu, så är det rätt nu."

Bra ord.

3 kommentarer:

Boel sa...

Jag tittade också på det programmet först lite motvilligt eftersom jag har mina fördomar mot Alex men precis som du gillade jag programmet just för att de pratade om så intressanta saker. Just det där med bluffen var extra tänkvärt och jag ser nu när jag stannar kvar längre än vad jag gjort tidigare i olika situationer (som samma jobb i flera år) att det blir krångligt när jag inte frågade en massa i början...

Vi ses på söndag!!
Kram
Boel

Unknown sa...

Skönt att du också gillade det programmet såg delar av det idag och tyckte det var superintressant! Började känna mig lite mossig bara som gillade ett sånt program, skönt att inte vara ensam;o) Som jag sagt så många gånger förr Alex Schulmans bok om hans pappa är helt fantastisk;o)

ankie sa...

Såg oxå programmet o blev glatt överraskad. Man skulle vilja ha varit med dem i en timme till. De var SÅ träffsäkra i sina diskussioner. Trodde jag var ensam under 75 som såg o tyckte om det. :)
Hoppas på att nästa program blir lika bra.