lördag 2 juni 2012

Två linnen

Denna regniga, kalla, gröna, blåsiga junimorgon vaknar jag alldeles ensam. Fast jag känner mig inte ensam. Barnen hos sin pappa. Särbo på konferens. Det är tyst. Stilla. Det som hörs är vinden utanför och regndroppar mot fönsterrutorna. Jag börjar dagen med att sitta i sängen och äta frukost: kaffe med mjölk och en tallrik päronjoghurt med färsk banan och havreflakes. Selma och Tarzan var ute i några timmar, men blir nu insläppta och Selma kryper upp i sängen med mig. Vi lyssnar på "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen och jag stickar. Selma jagar garn och njuter av att bli kliad och klappad. Oftast vid den här tiden på året är det sol och värme jag vill ha. Men ibland är det mysigt med lite regn - bara det inte håller i sig för länge. Jag ska ta på mig regnstället och gå en långpromenad när kroppen vaknat till ordentligt. Ut i skogen. Längtar! I övrigt lär det bli mycket stickning och en del storstädning. Sånt där jag aldrig får tid till. Det passar bra när det regnar.

Jag har börjat på två linnen. Det ena har jag nämnt förut. Det är det orange-melerade Colinette Banyan. Det andra stickas i Drops Bomull-Lin. På stickor 8 tänka sig. Det var flera år sedan jag stickade på så stora stickor. Lite kul som omväxling och jag räknar med att det blir ett snabbt projekt. Båda mönstren är Garnstudios. Ett kortare linne och ett i mer tunika-modell.

1 kommentar:

Maria i Falkenberg sa...

Ha det så skönt! Jättefin kofta du gjort (som vanligt). Ser fram mot att se dina linnen.