lördag 6 juni 2009

Uppifrånochner Kofta och Ester

Flätkoftan får vänta. Jag har kastat mig in i ett nytt projekt som ska bli urkul! Imorgon startar vi och jag längtar såååå! Det är Tant Kofta som ska hjälpa oss (en hel hög) genom en "uppifrånochner" kofta. Jag har för en gångs skull gjort en provlapp. Experimenterar mig fram med mönster och eventuella små ränder. Att göra den helt vit är ju så svårt ;). Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska göra med de andra färgerna, så det återstår att se. Kanske ska kalla den Fantasikofta istället?? En sak vet jag dock.... Kanter kommer att stickas i mosstickning och jag kommer att köra det varvat med slätstickning och hålvarv (lite som i min LaLa's simple Shawl, fast moss- istället för rätstickning).
Jag ska sticka i Poppari från teetee, som är ett garn av 100% majs. Jag har fått det av min snälla mamma. Det var från början tänkt att bli en sjal, som både mamma och jag tröttnade på att sticka. Den är nu ett minne blott, och jag tror att det blir perfekt till koftan. Jag kommer att använda Knitpro nr 5.
Mina Ester är färdiga. Det är Stickfrossa som har gjort mönstret (som är jättekul att sticka, Anna du är så bra på att hitta på roliga och fina mönster!) och det fanns i häftet vi fick på Grötö. De är stickade i underbara Grignasco Champagne som är ett italienskt garn av 75% merinoull och 25% silke. Knitpro nr 3,5 använde jag. Kanten är virkad med vitt kashmirgarn.

Barnen måste vädras.
Koftorna måste vädras.
Men mest av allt måste jag själv vädras.
Dags att ta med sig en stickning ut i solstolen. Bums!

3 kommentarer:

Metta sa...

Tycker också det ska bli så kul med "uppifrånochnerkoftan". Väntar med stor spänning på morgondagen. Roligt att så många ska vara med, då får man ju se en mängd varianter när det gäller val av garn, färg och sticksätt. Mycket inspirerande.

Dina Ester är jättefina. Håller med om att Anna (Stickfrossa) är så duktig.

Ha en bra helg! Kram

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Din kofta kommer att bli en söt kofta som passar perfekt till dig.
hej fr. koftan

Samtal från min trädgård sa...

Jag måste in och titta vad det är alla skriver om, men vilka fina bilder du har lagt in.