söndag 7 november 2010

Min poncho

Att vi stickerskor (och stickare) hittar inspiration överallt är ju ingen hemlighet. Att man helt plötsligt kommer på sig själv med att stirra på en gående mössa mitt i stan, eller en sittande halsduk på pendeltåget händer var och varannan dag....
Jag hittar mycket inspiration även från film- och tvvärlden. Hela våren har jag skippat i stort sett allt på tv och istället befunnit mig i McLeod's Daughters alldeles egna värld. Den australienska serien som handlar om systrar som sköter en gård i södra Australien. Jag har njutit av hästar och landskap. Kärlek och tragedier. Och inte minst stickade tröjor och fina tunikor. Ett av plaggen jag brutalt fastnade för var Stevies (det är en tjej) poncho. När jag såg den första gången var jag nästan tvungen att pausa för att bara stirra. Jag blev kär!! Med en gång insåg jag att jag var bara tvungen att göra en egen. Sagt och gjort. Låt mig presentera:

Min alldeles egna poncho!




Jag började som en Uppifrån och ner kofta, men stickade helt runt. Efter halsringningen blev det ökningar mitt fram, mitt bak och vid sidorna istället. När jag hade bra passform för axlar slutade jag öka där och fortsatte bara mitt fram och bak. Garnet jag har använt är Rowans Alpaca Cotton. Stickor nr 6. Om någon skulle vara intresserad kan det tänka sig att jag delar med mig av mitt mönster ;).




20 kommentarer:

Anonym sa...

Stilig!!
Sonja

Ulrika sa...

Den blev verkligen snygg!!

Maria i Falkenberg sa...

Den är helt underbar! Vad du kan!Det vita "mönstret" var jättesnyggt!

Susilull sa...

Kanonfin! Den ser helmysig ut!

ki sa...

Vilka fina kort:)! Och så fin din poncho är! Jag är mycket intresserad av mönstret!
Mamma

Mikaela sa...

Passa perfekt på dig! Vad du kan!! :)

Rönnbergska skapelser - tennarmband o sånt sa...

superduperfiiiiin. Du är så fin i brunt. Jag blev "brun"-inspirerad av dig och köpte en brun tröja igår när jag och grabbarna besökte Finland (Torneå)

KRAM!

Lisas garnkorg sa...

Kände igen dig på syfestivalen i fredag och noterade den fantastiska ponchon och funderade just på om du hade gjort den själv! Otroligt härlig!

Iréne JB sa...

Håller med, den är fin!

MammaPuhStickar sa...

Mycket fin poncho!

disa sa...

Jätte fin!! Jag är lite smått ponchogalen och har gjort mig fem stycken - man kan aldrig få för många!! =)

Caroline sa...

Vilken snygg poncho, nu blev jag sugen på att sticka en jag också!

Eva i Stäket sa...

Vad snygg den blev!!

lotta n sa...

Helt otroligt fin poncho!!
Är jätteintresserad av mönstret till den.

Sunna sa...

ursnygg, klart jag vill ha en sån

4U2 sa...

Väldigt fin.

Ulrica N sa...

Helt underbart snygg poncho. Jag är jätteintresserad av ditt mönster.

Ewa sa...

Superfin! Jag vill också gärna ha mönstret.

Mvh/Ewa

Therese sa...

Otroligt fin! Sitter perfekt på dig!!

Cicci H sa...

En mycket snygg poncho!