måndag 29 september 2008

Dragspelsbasker nr 2

Jag fick en beställning på en Dragspelsbasker av min dotter. Då kan man ju bara inte säga nej. Jag la fram en hög med restgarner på golvet, så fick hon välja färger själv. Hennes favoritfärger är svart och rosa... Det är Svart Visjögarn, Melerat Visjögarn och Rosa Drops Alpaca jag har använt. Stickat på nr 3. Jag la upp 80 maskor istället för 100 enligt mönstret och det blev perfekt passform efter lite blockning. Nu slipper hon gå runt i min som är alldeles för stor.

Hon rev sig lite på kinden igår, därav plåstret. Ingen allvarlig ansiktsskada ;).

Och titta där ja... där ligger Australientröjan (gå på Australien-etiketten för mer info) lite lätt blockad. Tror den är ganska bra storleksmässigt, så det är bara för att släta ut den lite i kanterna. Den kommer att få en ganska stor krage, så lite kvar att sticka. Men det närmar sig onekligen slutet... Skönt!


Ledtråd 1 av Festivalstickningen är klar. Jag kunde inte helt spänna ut den på min alltför korta rundsticka 4,5. Den andra jag har är upptagen i min Sun Ray Shawl. Får helt enkelt göra färdigt den för att kunna jobba bättre vidare med Festivalen. Har inte så mycket kvar, men varven är långa nu.. speciellt de aviga... Tur att det är en perfekt tv-stickning!

Imorgon börjar Mystic Earth, ser fram emot den och att prova Kauni Lace för första gången. Drömmer även om en del andra projekt: Garden Gate (jag har perfekt garn hemma till dessa, Araucania i två nyanser...) och Frances (i Visjögarn som jag också har hemma)..... Men jag tror jag ska avsluta något litet projekt till innan jag börjar på någon av dessa. Sen får vi se vad det blir och då kommer det säkert någon liten bild också!

3 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Hej vad fin färg din festival har, är där långa aviga varv på den?, mina långa varv är räta, nu har jag nog gjort fel igen, bara och riva upp och börja om =).
Så söt tösen är i baskern.
Må så gott .
Eva.

Anonym sa...

Fin färg på din festival och kul att se att den liknar min, då har vi nog gjort rätt. Jättefin basker, ska kanske visa döttrarna hemma och höra om dom oxå vill ha.

Helene sa...

Jättehäftig mössa dragspelsmössan. Jag brukar testa att sticka utan mönster och det brukar gå bra, men jag går bet på mössan, får inga snygga övergångar mellan färgerna. Hur gör du för att få en bra övergång? väldigt tacksam om du kan hjälpa mig!