fredag 11 februari 2011

Patentstickad krage











Garnet är Vidal Alpaca (superwash baby alpaca) i en färg som är ekologiskt färgad. Jag fick garnet i höstas av bästaste Saltflingan :)
4 nystan gick åt och jag stickade på stickor nr 5,5. Mönstret har jag gjort själv. Traditionell patentstickning. Jag stickade fram och tillbaka och sydde ihop i kanten när allt garn var uppstickat.
Här kommer mönstret:
Lägg upp 139 maskor och sticka sen som följer:
Varv 1: *1rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig* Upprepa *-* och avsluta med 1r.
Varv 2: *1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, sticka omslaget och den lyfta m räta tills* Upprepa *-* tills det återstår 1 m, avsluta med 1 omslag lyft 1 m som om den skulle stickas avig.
Varv 3: *sticka omslaget och den lyfta m räta tills, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas avig* Upprepa *-* tills det återstår 2 m , sticka omslaget och den lyfta m räta tills.
Upprepa därefter varv 2 och 3 till önskad storlek.
Avmaska i patentstickning. Tänk på att avmaska löst. Sy ihop.

6 kommentarer:

Visa Lisa sa...

Snygg! Både du och kragen ;)

Ewa sa...

Jättefin. En sån har jag länge tänkt göra... Kanske dags nu.

Kram

Boel sa...

Härligt att garnet äntligen fick bli något vackert och inte bara ligga i min garnsamling och vara ledset ;). Väldigt fin krage!
Kramar

MammaPuhStickar sa...

Mycket fin krage.

Maria i Falkenberg sa...

Jättefin krage! Visst är det härligt att gammaldags aktiviteter som att "bara" vara tillsammans, vara ute, spela spel och sådant fortfarande är väldigt bra för barn och föräldrar.

Klockars Tina sa...

Jättesnygg och tack för att du delar med dig av mönstret!