torsdag 19 mars 2009

Kransar

Oj oj oj vad skönt att sitta ner. Det har varit en hektisk, men rolig dag. Iklädd mina nya strumpor (garn: Strong Art från Gepard, stickor nr 2,5) har jag (vi) idag jobbat vidare med våra begravningskransar.
Vi fick börja med att ta av all cypress från kransarna eftersom en av lärarna på skolan är allergisk och fick värsta allergichocken imorse. Stackarn... Så det blev inte att göra om de kransar vi gjorde igår, utan vi gjorde nya dekorationer direkt på kransstommen istället. Idag alltså då asymmetriska. Jag tycker det är lite klurigt och har lättare att jobba symmetriskt. Men det kommer nog med tiden.
Tanken är att blommorna ska gå längre ner på höger sida än på vänster. Det ska också vara en linje från vänster baksida till höger framsida. Där har jag förstärkt linjen av forsythia med kungsängsliljor.

På eftermiddagen gjorde vi får första låga begravningsdekoration.
Dagen avslutades med pannkakor i stora lass till mig och barnen och nu pustar jag ut. Mätt, nöjd och glad.

8 kommentarer:

Stickfantomen sa...

Bra gjort ändå, kanske blir kransarna cypress/gran-fria i framtiden.
Stackars lärare, allergi mot en del växter, aj då. Själv hade jag inte klarat denna säsong på grund av allergi mot påskliljor.
Du gör ett fantastiskt jobb!

frisky frog sa...

Wow, vilka kompositioner du gör! Man får energi bara av att titta på bilderna och du får jobba med dem. Lyllos!! Det är lätt att se parallellen mellan dina stickade alster och blommorna.
/Ha en skön fredag och helg!

Metta sa...

Vilket härligt skapande du får hålla på med. Man blir glad när man ser de vackra färgerna. Fina kransar och fin begravningsdekoration.

Ha en skön helg! Kram

Samtal från min trädgård sa...

Läckra strumpor och fina arrangemang! Och detta med pelargoner visste inte jag heller, om jag inte råkat lyssna på just det radioprogrammet i förbifarten, så jag är mycket novis!

Anonym sa...

Vilka härliga strumpor! Är det ett nystan till vardera? (Ser dem inte på Ravelry?)
För mig behöver du då inte alls va någe orolig över dina buketter, de ser floristiga och proffsiga ut allihopa!
Kanske kan du lägga in mer assymetri i stickningen ett tag, för att öva? (Think outside the box lixom)... Bara ett förslag.
Hoppas du/ni får en skön helg med massa vårsol! Kram, Sofia

Annas resa sa...

Superfina strumpor! jag gillar verkligen färgerna och att de är så höga. Kanske måste sticka sådana jag också?

Och vad du är duktig på att göra kransar!

Trevlig fortsatt helg!

Boel sa...

När kan man beställa? Inte begravningskrans dock utan en vackert komponerad bukett, det skulle göra susen för mitt humör just nu... Så läckra dina strumpor blev, jag har precis börjat sticka i mitt (likadana) garn men jag gör ett par Jaywalker fast nu blev jag sugen på ett par långstrumpor...

Kram
Boel

Annas resa sa...

Hej igen!
JAg gick verkligen igång på att sticka långstrumpor så jag har precis varit och köpt mig garn till ett par sådana. Men jag undrar bara - hur många maskor lade du upp till att börja med? Har du minskat några maskor runt vristen så att det inte ska bli så löst där?