fredag 28 mars 2008

Hur stor kan en Icarus bli?



















Jag har stickat helt enligt mönstret, med samma antal maskor och rapporter som det ska vara. Den är stickad i Malabrigo Lace och på stickor nr 4. Jag behövde två hela härvor, och början på ett tredje. Och jag lovar, jag har bara precis slätat ut den, se vad stor den är! Blir varmt och skönt om ryggen =).

Idag började jag på min första mysteriestickning: Mystic Light. Det ska bli spännande att se hur det blir. Lite bökigt som det alltid är med flätstickor, men absolut inget svårt än så länge. Jag tänkte först göra den i det här fantastiska garnet från Garnkorgen:







Det är Lacesilk Greens från Fyberspates. Men jag kom fram till att det skulle bli alldeles för tunt, och beställde därför Fleeceartist Merino 2/6 istället, också det från Garnkorgen. Det är det garnet designern själv har stickat sjalen i. Sen undrar jag lite hur jag tänkte när jag valde färg. Jag har köpt ett garn som inte alls är min stil, och som jag egentligen inte alls klär i heller. Men, men, längtan efter sommar och hav måste det ha varit, färgen heter nämligen Seashell.









Efter de 25 första varven, ser det ut så här:


6 kommentarer:

Katarina sa...

Vilka underbara garner du har fått tag på. Har själv spanat in det pastelliga garnet men inte vågat slå till, men det kanske är dags nu...

Anonym sa...

Åhhhh så vacker och STOR Icarus är! Själv har jag bara kommit till andra rapporten på första "charten". Garnet du valt till Mystic Light ser jättevackert ut! Jag är lite ledsen över att jag missade att registrera mig.. men å andra sidan så har jag många andra projekt som behöver uppmärksamhet, så det är kanske lika bra. Kommer dock att med stor iver och nyfikenhet spana in din! Kramis!

Metta sa...

Har också beställt Fleece Artist från Garnkorgen till min Mystic Light, men i färgen Tangerine. Hoppas få det i veckan som kommer, så jag inte kommer alltför mycket efter i början. Tycker ditt färgval verkar härligt och för tankarna till sommar och hav.

Ska bli roligt att se hur mönstret tar sig ut i alla olika garner och färger.
Önskar dig en bra vecka.
Margareta

Anonym sa...

Hmm..det är ju aldrig roligt att repa...men det är viktigare att känna sig nöjd!
Det gröna garnet är Fleece Artist Merino i färgen Moss. Helt underbart!
Och jag tycker ditt melerade garn gör sig bra...det är ju ljusare och förtar inte mönstret såsom mitt gjorde. Det ser så somrigt ut!

Åsa sa...

Icarussjalen är jättefin och det är så mysigt med stora sjalar. Du som är så mörk borde väl passa jättebra i det pastelliga garnet. Jag tycker att det är såå fint. Jag älskar fleece artist garn. Kram Åsa

Anonym sa...

Jag är så imponerad av alla er som stickar dessa vackra sjalar. Jag har stickat en sjal i den klassen tidigare, jag tror den heter skiraste sjalen, mönstret fanns i ICA-kuriren. Min Candle Flame stickar jag några varv på då och då, jag varvar med en hoper andra projekt. Jag är sådan som älskar att starta nya arbeten, men det är inte så ofta det blir UFO:n av dem, de flesta blir faktiskt färdiga så småningom i alla fall.
Din Candle Flame blev verkligen vacker i de fina höstfärgerna.
Jag är lite nyfiken på de "mystiska sjalarna" som man läser om då och så på bloggarna. Kanske skulle jag våga mig på det någon gång.