onsdag 21 maj 2008

Takter att älska

Något av det bästa jag vet, är när jag får möjligheten att upptäcka ny musik som passar mig. Det kan vara en ny låt av någon jag redan känner till, eller en helt ny artist/grupp. Den där känslan i en ny låt som gör att man inte kan sluta lyssna, man måste bara ta om den igen och igen och igen. Och hela kroppen känner in låten, soundet, rytmen. Urskönt!

Jag har blivit kär igen. I en grupp som heter Porcupine Tree. Ganska speciell musik. Lite progressiv rock på något sätt. Men ändå med brett register. Vissa låtar är väldigt märkliga, andra rena rock/poplåtar. Mest kär är jag i Heartattack in a Lay By. En lugn och väldigt fin låt.

Ibland är det en eller två takter i en låt som gör hela låten. En höjning, eller sänkning, en melodislinga som kommer tillbaka... De ögonblicken älskar jag.

En annan grupp som har varit en favorit länge är Kent. Vapen och Ammunition är nästan sönderspelad. På Du & jag döden är helt klart singelspåret Max 500 min favorit. Den senaste som kom Tillbaka till Samtiden gillar jag hela. I flera av Kents låtar finns såna där härliga ögonblick med sköna takter. Som t.ex de första sekunderna av Generation Ex.

Dessutom känner jag mig extra privilegierad just nu. Jag ska få gå på konsert med Kent. Den 28 juni på Zinkensdamm i Stockholm. Med Thåström som förband. Åh vad det ska bli roligt!!

5 kommentarer:

Åsa sa...

Åh, vad avis jag blir. Jag vill också se Kent. Dom skulle spela på Lulekalaset men arrangörerna tyckte det blev för dyrt så nu är det inställt.

Anonym sa...

Attans, Kent! Ja, det känns exklusivt. Vad kul!

Jag känner igen det där med musikupplevelser. Ibland kan jag hitta en slinga i någon fånig toplistelåt, men oftast är det mindre kända grupper som drar. Just nu gillar jag Martha Wainwright och en riktigt gammal John Lee Hooker.

Metta sa...

Upptäckte idag att jag inte läst din blogg på några dagar och blev glad till sinnet när jag såg alla dina vackra bilder med garn och stickningar i de mest underbara färger. Mycket inspirerande, om bara tiden räckte till.

Lyssnade också på musiken, som jag förmodligen inte hittat utan din hjälp. Upplevde den litet ovanlig men samtidigt meditativ.

Boel sa...

Hmm jag har aldrig varit så förtjust i Kent tidigar emn märker numera att jag lyssnr på ett annt sätt när KM envisas med att spela någon av deras skivor. Porcupine tree låter också lovande. Fast ja måste erkänna att jag vill ha Rongedals skiva, jag blir barnsligt lycklig när jag hör och ser dem inte för kvaliten knske men för deras musikglädje.

Kram
Boel

Anonym sa...

Lyssnade på Porcupine Tree...tycker de är KANON!!Du behöver "rensa dig" från alla problem och väljer musik som ger kraft,precis som jag.Nollställning och bara ryckas med av en skön låt!!!De påminner lite om mina favoriter bland många andra ELO.Må så gott och sticka lugnt./Ella K.