tisdag 24 juli 2007

Sluta kämpa, börja leva!

För att få förändring, måste du vilja det själv.

Någonstans måste man ha motivationen, långt därinne, i sig själv. Det spelar ingen roll vad andra tycker och tänker, vad andra säger och menar. JAG måste vilja ändras och ändra.... Och det är först när man själv verkligen bestämmer sig, som man också klarar av det.

Man kan i livet göra två saker: Acceptera situationen, eller Hantera situationen. Vi har alla ett VAL. Stanna kvar, eller gå vidare. En del saker kan verkligen göra mig frustrerad, ofta hjälper det då när jag säger till mig själv "okej så här är det, jag kan inte göra något åt det, det är bara att Acceptera". Men en del andra saker kan man faktiskt välja att Hantera. Ta tag i, finna styrka och hitta lösningar. Jag har fått mycket hjälp (tack K.H.), och utan hjälp skulle jag kanske inte kommit vidare i vissa situationer, MEN hjälpen hade inte heller hjälpt om jag inte hade varit mottaglig, om jag själv verkligen inte hade varit motiverad....

En bra tanke är också att valen man gör inte är rätt eller fel, det blir bara olika resultat. Som jag nämnt innan försöker jag följa magkänslan, gå på det intuitiva, lättare sagt än gjort... Men när jag förstår att oavsett vad jag väljer, så är det rätt, blir det lättare att välja.

Sluta kämpa, börja leva!

Inga kommentarer: