lördag 28 februari 2009

Praktikföljetongen

Jag förstår att spänningen inför svaret på bläckfisken är olidlig.... Men ni får vänta ett litet tag till.... den som väntar på nåt gott ;).

Efter tre veckors praktik tänkte jag uppdatera er lite med hur det går och hur det känns. Jag börjar helt klart bli lite varmare i kläderna, vilket känns väldigt skönt. Som jag har nämnt är det ju precis så jag funkar.. Fortfarande finns det flera områden där jag känner mig väldigt osäker, men sakta men säkert börjar jag få några saker på plats.

Tidigt i veckan pratade jag mer ingående med den yngre madamen. Innan dess var det mest butikschefen jag pratat med. Detta visade sig vara ett genidrag. Jag avslöjade hur jag känner och att jag just varit osäker på flera moment. Vi pratade också vidare om förväntningar. Från mig, från dem, från skolan. Dvs de har ju inga förväntningar på mig egentligen. Däremot saknar de riktlinjer från skolan på vad vi borde hinna med under praktiken. Detta kan jag hålla med om, det skulle vara bäst för oss alla. Vi fick inte några sådana med oss alls.

Yngre madamen har därmed visat ordentligt hur man gör och låtit mig i lugn och ro prova lite nya saker. Cred till henne! Jättespännande! Jag har övat mycket på kompakta buketter. Jag har hjälpt till med begravningsförberedelser genom att ha gjort grunden till två kransar. Den ena klädd med salal (ser ut ungefär som lagerblad) och den andra med gran. Jag har också fått höra att jag lär mig fort och att det blir bra. Stärker ju onekligen självförtroendet :).

En veckas praktik kvar för denna gång och sen är det skolan i fyra veckor igen. Fortsättning följer...

3 kommentarer:

Boel sa...

Jag har fått läta mig av en psykolog att vi grovt sett har tre jag, barnet, den vuxne och föräldern, och beroende på vem av/i jaget som dominerar så agerar man olika. Något som jag kom att tänka på när jag läste det du skrev om praktiken och hur du agerar = vuxet (vilket ska ses som positivt). Barnet i dig hade nog gått hem och krypit ned i sängen och gömt sig istället.

Kommer det fler bilder på fina blommor snart?

Kram
Boel

Jonas sa...

Jag vet vad "bläckfisken" är...

Men jag har kanske lite orättvist mycket inside info.

Mutor mottages tacksamt för den som är nyfiken!

Samtal från min trädgård sa...

Kommunikation, kommunikation...så är jag inte helt ute och cyklar, när min första fråga nästan alltid blir: har du pratat om det med personen i fråga? Jag kommer säkert att vara som dig, när jag snart ska ut i arbetsträning, så var snäll och påminn mig om mina ord!