onsdag 18 mars 2009

Färgcirkeln

Vi har jobbat vidare med färglära på skolan och målat, gjort kransar och buketter enligt färgcirkeln. Det är roligt att få upp ögonen för varje färg i cirkeln. Hur de används var för sig och hur komplementfärgerna ger enorm effekt.

Att välja en bukett med närliggande färger, t.ex gulorange, orange och rödorange, är spännande.
Idag har varit en riktigt rolig dag. Vi har gjort begravningskransar. Först lindat cypress runt hela kransstommen. Bara det tog ett bra tag. Sen dekoration i stickmassa efter det. En symmetrisk dekoration övade vi på idag. Imorgon ska vi med enkla trix göra om vår dekoration så att den blir asymmetrisk. Får se vad jag väljer då - får sova på saken! Jag har konstaterat att jag har lite lättare för symmetri än asymmetri.
Jag fick beröm för min krans och det behövs för självförtroendet :). Det känns verkligen lyxigt att få hålla på med så mycket skapande på dagtid!
På lunchen hade jag stickkurs för en sticksugen medstudent. Tror jag smittar lite med mina stickade sjalar, muddar mm.... :) Hon lärde sig fort och är nu igång med sina första muddar.

9 kommentarer:

Helena sa...

Så himla duktig du har blivit! Assymetrin kommer jag lovar, det handlar mycket om att börja våga släppa alla inre gränser. Det är så kul att följa dina framsteg, det får mig att tänka mycket på när jag gick min floristutbildning.

Anonym sa...

Jag tänker direkt på din Montparnase. Den är väl asymetrisk?
Jättefina kransar - älskar färgerna!

Härligt att du sprider stickningen evangelium runtomkring dig! :) Halleluja!
Kram, Sofia

Anonym sa...

Hei Linda, så flotte blomster! Det høres ut som du har det bra og har kommet godt i gang med florist skolen:-) Klem Inger Lene

Samtal från min trädgård sa...

Väldigt fina arrangemang! Jag blir nyfiken nu på det asymmetriska, så jag väntar med spänning på en bild.

Susilull sa...

Här får du mera beröm; kransen blev jättfin!! Och så roligt, det här med färglära, det går ju "igen" överallt, i stickning, i heminredning, rabatten mm.

Lät bra att du tyckte udden på Sun Ray var kul att sticka. För jag har insett att jag inte hinner leta någon ny om jag ska ha med stickningen på min helgtripp.

Ha en skön helg själv!

ankie sa...

Oj vilka fins buketter.
Vad gör ni avv allt som ni gör i skolan. Ett antal begravningskransar slängs väl inte iväg?

Jonas sa...

Det smittar alltså...
Borde jag oroa mig?
Rätt som det är sitter jag väl inte med musen i handen på kvällen, utan ett par stickor...?

Hjälp!

sanna sa...

Kan tänka mig att det är härligt att skapa med blommor hela dagarna. Vackra kransar.

dace sa...

jag ÄLSKAR de regnbåges färgade kransar!!!