torsdag 6 maj 2010

En vind i rätt riktning

Läste en bra artikel. Så många sanna ord.

Oj vad han har rätt. Men Oj vad svårt det kan vara ibland.

Jag har definitivt märkt att är jag pigg och glad. När livet går i rätt riktning. När inte för många runt mig bråkar. När jag är inne i ett positivt flow. Då tänkar jag så där rätt. Då vet jag att det är jag själv som bestämmer hur mitt liv ska bli. Jag kan se att det finns en mening med det som händer. Och jag väljer själv hur jag ska reagera och förstå.

Men när det blir för mycket. När tröttheten svämmar över. När all energi är som bortblåst. När barnen bråkar och kollegorna stökar till det. När ex hit eller dit stör min vardag. När jag knappt orkar gå upp på morgonen. När jag knappt orkar flytta mig från soffan till sängen på kvällen. När dagen är jobbig nog som den är och man tappar ut barnens pärlor över hela golvet. När allt känns övermäktigt. Då är det svårt. Då har jag svårt att se att jag kan välja själv hur jag kan reagera. Då lyssnar jag på den här. Och fattar ingenting.

Varför känns det som att det alltid måste vara så svårt och jobbigt för att man efteråt ska få känna sig glad och lycklig?

För att musiken består av både svarta och vita tangenter.

Jag letar förklaringar. Jag behöver förklaringar. För mig blir det lättare då.

Idag startade jag dagen med att sätta på kaffe och sedan ta en promenad ute i skogen. En strimma sol kom ner mellan träden. Det doftade underbart vår. Efter det kändes det underbart att komma in och väcka barnen och starta dagen.

Jag har varit väldigt väldigt trött väldigt väldigt länge.
Jag tror inte det är över. Men idag känner jag en vind som blåser i rätt riktning.

Lyssnar på "Stunder som den här" och följer med vinden.
Och tänker att livet är ganska underbart ändå ibland.

Tror jag.

4 kommentarer:

trollmamman sa...

Oj vad bra skrivet! Precis så där "är" det ju! Tycker jag då :-)
(Det här måste jag visa för väl utvalda personer)

Susilull sa...

Bra skrivet!
Och hur håller man sig kvar i sitt postitiva "flow" utan att bli påverkad av annat negativt och dras ned i det? Det som är lite skrämmande är att man (iaf jag) inte märker när jag är på väg ner i en negativ spiral med "fel tankar".
Men det är en skön känsla när man känner att nu "blåser det åt rätt håll" som du skriver!

Metta sa...

Håller med om att det är mycket bra skrivet, dels texten du länkat till och dels dina egna ord.

Känner så väl igen mig. Är själv nere i en svacka just nu och tröttheten vill inte släppa.

Ska försöka hitta vinden som blåser åt rätt håll och hoppas din vind fortsätter att blåsa i rätt riktning.

Önskar dig en skön helg. Kram Metta

Ulrika sa...

Å, jag känner i mig själv så väldigt i dina ord.
Exakt just så.

*kram*