Visar inlägg med etikett Fo 2011. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fo 2011. Visa alla inlägg

lördag 31 december 2011

Den blåa mössan

824 inlägg har jag gjort sen jag startade min blogg våren 2007. Inte klokt egentligen ;) Bara en liten parantes. Det är kul att skriva paranteser ibland och inte bara rapportera kort vad jag håller på med. Men allt har sin tid, och just nu är tiden för mig full av att ta hand om mina barn på heltid och jobba på heltid. Den lediga tid jag har sitter jag i stickhörnan och orkar inte så mycket annat. Tur att man kan blogga via telefonen, det blir så enkelt och smidigt och kravlöst då. Just nu passar det mig perfekt :). Fast just det här inlägget blir ett undantag och det är kul att kunna göra ett undantag också! 
 Den 17 december var mamma, syster och jag på en heldagsutflykt som en del av er kanske såg. Vi besökte YlloTyll i Uppsala och vi tog oss till Tant Brun i Sigtuna. En jättehärlig utflykt där eftermiddagen och kvällen faktiskt bjöd på lite snö! I våra trakter har vi ju inte direkt haft så mycket av det den här vintern så långt.
 Det blev ju så klart lite garn inhandlat (tjohooo). Dels köpte jag rött härligt Rustic från Hjertegarn till en kofta, och dels köpte jag en härva Heavens Hand till den här mössan. Jag har länge saknat en mössa som passar till min "My so called scarf" som jag gjorde för flera år sen i underbara Manos del Uruguay i färgen Eclipse. Det här blev kanon tycker jag. Färgskiftningarna i Heavens Hand är ursnygga!
Mönstret till mössan, ett klassiskt lövmönster, köptes också det på YlloTyll.

Ett riktigt gott slut och ett GOTT NYTT ÅR önskar jag er alla!

fredag 30 december 2011

Krage i mysgarn

Garnet fick jag av mamma i november och likaså mönstret. Hon har gjort en likadan till sig själv. Vet tyvärr inte vad garnet heter, men sååå mjukt är det! Snabbt och lätt projekt!

måndag 26 december 2011

Poncho till syster

I våras stickade jag en poncho enligt eget mönster till min syster. Denna gång gjorde jag den i Nepal. Stickor nr 5. Först nu lyckades jag fota den :)

lördag 10 december 2011

Långstrumpor!!

Så stolt över mina färdiga långstrumpor. Mönster ur Sticka i ekologisk ull. Garn M&K baby ull, ekologiska. Stickor 2,5 och mestadels 3.
Fotat med mobilen för något annat orkar jag inte just nu.

Närbild

Nederdel

onsdag 5 oktober 2011

Monday morning cardigan..

... Fast stickad uppifrån och ner. Garnet är ett merinoull från Colinette och färgen "velvet plum". Stickor nr 4,5.

fredag 19 augusti 2011

Gallersjal till dottern

I färgval av henne själv virkades en gallersjal lite snabbt och lätt :)

onsdag 17 augusti 2011

Muddar

Restgarnsmuddar stickade i Poshyarn och Malabrigo Sock. Trodde det skulle bli en fin kombination och jag måste säga att det blev t.o.m bättre än jag fantiserat :) Stickor 2,5. Tror jag la upp 56 maskor och sen är se bara helt raka.

fredag 12 augusti 2011

Mullbärssilke och kattungar



På spaning.

Tvättning pågår.

Jagar flugor är så kul.

Mattes mullbärssilkessjal är klar.
Mönster och garn från Yllotyll i Uppsala.

torsdag 11 augusti 2011

Disktrasor

Två virkade disktrasor på väg till särbon. Virkade i bomullsgarn (rester) och med halva stolpar och virknål 3,5.

onsdag 10 augusti 2011

Strumpor

Strumpor i Noro Kureyon Sock. Tyvärr minns jag inte vilket färgnummer. Stickor 2,5 och basmönster från Johanna Wallins bok Småstickat.

tisdag 26 juli 2011

Galen sjal

Min rätstickade sjal i Färgkraft är äntligen klar. Jag tror det tog ett år för mig att hitta inspiration i omgångar till att göra fransarna. Garnet till själva sjalen är ett Färgkraft i färgen Sarek. Stickad på nr 5,5. När jag förra våren var på Stickfest i Väst och hörde Kaffe Fasset tala, satt jag och stickade på just denna. Vi fick se de mest fantastiska färgkombinationer och det var då jag bestämde mig för att göra fransarna i en helt annan färg. Den färg jag såg framför mig är precis den det blev också. Även det Färgkraft, men namnet minns jag tyvärr inte. Att klippa fransar är helt vansinnigt tråkigt tycker jag. På denna har jag många och tätt, inte konstigt att det tog tid. Men nu är den klar och jag är riktigt nöjd!

onsdag 20 juli 2011

Restgarnssjal

Min Alpackasjal i restgarner är klar. Hurra! Den är riktigt stor och kommer att bli flitigt använd och mycket gosig att ha runt sig. Fritt härmat från Frisky Frog och mamma som har gjort precis lika fina sjalar. Så roligt att faktiskt använda restgarner och minska lite på det lagret. Skön och avkopplande stickning! Kanten är en traditionell spetskant.

lördag 16 juli 2011

Två ändar

Nu är äntligen mina tvåändsstickade muddar som jag började på när vi var i Rättvik på stickläger färdiga. Så otroligt roligt att lära sig och en härlig känsla att sticka! Efter Dödergöks fina mönster med lite variation av mig. Jag hoppas jag kommer ihåg hur man lägger upp för nu är jag sugen på att börja på vantar till vintern! Fast vinter är jag inte ett dugg sugen på så den tänker jag inte tänka på mer just nu.

torsdag 14 juli 2011

Leitmotif Cardigan

Den har varit klar ett tag, men jag har visst inte fått bloggat den förrän nu. Stickad i underbara Cascade som jag vann på garnlotteriet på Sticklägret i Övertorneå i höstas.

Mönstret var delvis lite knepigt, men spännande med massor av olika tekniker: flätor (jag stickar utan flätsticka nu för tiden), förkortade varv, förkortade-varv-axel, i-cord avmaskningar, 3-sticks avmaskning och flätuppläggning (cable cast-on borde väl översättas så?!). Den stickades från fram till mitt bak i sidled och maskor plockades upp mitt bak för att fortsätta åt andra hållet. Med tungan rätt i mun var det rolig och faktiskt ganska snabb stickning med stickor nr 5.

lördag 4 juni 2011

Färdig lyxsjal

Lusious Forests Lace Shawl har varit klar ett litet tag och redan blivit en stor favorit. Stickad i underbara Semilla på stickor 5,5 gick den snabbt att göra. Jag gillar verkligen flätan i mitten och längs nacklinjen. Med mönster på både rät- och avigsidan var den rolig att sticka. Hade jag använt större stickor hade själva sjalen blivit större, men jag gillar den mycket trots att den inte blev jättestor. Drygt 2 nystan gick åt.

lördag 16 april 2011

Clothilde

Här är hon färdigblockad, min Clothilde. Stickad i ljuvligt Poshyarn med namnet Martha. Stickor nr 4. Det var jätterolig stickning och snabbt gick det! Passade mig perfekt!

Bilden är tagen för någon vecka sedan. Tro det eller ej, men nu börjar gräset bli lite grönt. Har jag sagt att jag älskar våren?

Från idag är jag långledig över påsken. En dryg vecka där jag bara ska vila, sticka, lyssna på bok och på fåglar, dricka kaffe i solen och njuta av våren. Åh vad skönt det ska bli!!

söndag 13 mars 2011

Aestlight

I underbara Malabrigo Sock har jag gjort en Aestlight. Jag har kommit på att jag tycker det är roligare att sticka en sjal i ett och samma stycke från början, än som i denna när man delar upp stickningen i olika partier. Men sjalen är kanonfin och underbar att ha på sig! Stickor nr 4.

Turkosa strumpor

Ibland är det skönt att bara sticka helt vanliga bruksvaror. Ett par turkosa raggsockar till dottern till exempel. Mönster från Järbo garns hemsida, garnet är Järbos Fuga blandat med rester (ett tunt 1 trådigt lite småmelerat ullgarn) och stickor nr 3,5 och 4. Dotter nöjd :)