tisdag 29 december 2015

Cape från Sandnes

I somras köpte jag Sandnes Tweed i mörkblått hos Janko utanför Falkenberg.  Blev helt kär i färgen.  Hade sett Astrids fina cape i ett Sandnes-häfte och bestämt mig för att göra en sådan. Mamma höll dessutom på med en egen och när jag såg hennes påbörjade arbete var det inget att tveka om! Jag kompletterade det mörkblåa med orange och det blev klockrent. Det orange är stickat i en tråd Sandnes Silk Mohair och en tråd Geilsk bomull - ull.  Eftersom det är en size fits all gjorde jag inget prov på stickfastheten först.  Vilket fick till följd att jag stickade (som vanligt ) hårdare än mönstet.  Capen är lagom stor, men det gick åt ett nystan mer Tweed än i mönstret.  Kul med en lite annorlunda modell och jag trivs verkligen i den! Den passar dessutom perfekt med min Pebble beach shawl jag gjorde under hösten. Och av restgarnet till sjalen stickade jag ett par långa resårmuddar som också passar bra till eftersom capen har kortare ärmar.


Inga kommentarer: