torsdag 28 juni 2007

Svåra tider

Det finns några i min närhet jag skulle önska jag kunde hjälpa just nu. Vänner som går igenom väldigt tuffa tider. Jag vet, för jag har varit där. Det finns nog inte så mycket jag kan göra, mer än att bara finnas här, och lyssna... Jag är här - bara så att ni vet!!

När jag själv går igenom olika faser i livet, om det är något nytt som händer, vad än det må vara, så läser jag. Läser och läser och läser - om just det nya. Det kan vara köpa hund - eller köpa hus - anlägga trädgård - bröllop - skaffa barn - uppfostra barn - eller som nu - gå vidare i livet.....

Här kommer tips på två böcker som har hjälpt mig jättemycket:
* Känn rädslan, våga ändå (Susan Jeffers)
* Sluta kämpa, börja leva (Sanna Edhin)
* Rensa i röran (med feng shui) (Karen Kingston)
(Så mycket lättare det blev att flytta med den sistnämnda boken - urbra!!)

Jag har haft min egen form av terapi, genom att sätta upp en massa lappar på köksluckorna i köket, där det stod massa bra citat, bra affirmationer och bra saker för att göra mig starkare. Det låter kanske helfånigt, men det hjälpte mig verkligen! De fick sitta där i flera månader. Jag ändrade, bytte färger, satte upp nya och slängde några. I början tog jag ner dem när jag fick besök, men sen insåg jag att jag inte ville det, det var ju jag, just då, och varför dölja?

Här kommer lite utdrag ur boken "känn rädslan våga ändå":
"Det viktigaste för dig är att vara din egen bästa vän. Vad du än gör - nedvärdera inte dig själv! Börja långsamt upptäcka vilken väg i livet som kommer att hjälpa dig växa. Vilken är ditt hjärtas väg?"

Själv försöker jag så långt det går att gå efter känslan, magkänslan, intuitionen. Den tanken som kommer allra allra först, utan att jag tagit upp tanken i huvudet och analyserat den 500 gånger. Det finns en anledning till att den där tanken kommer. Det finns också tillfällen man gjort val som inte känts bra, och ofta har man då kanske tvekat, känt efter för mycket helt enkelt.

Som sagt, jag är här!
Stor kram!

Inga kommentarer: