måndag 30 juli 2007

Yoga - medicin för kropp och själ

Jag har inte tränat yoga sen i maj, när jag var i Thailand. Innan dess tränade jag ganska mycket. Jag förstod inte förrän idag, hur mycket jag har saknat det. Det finns inget bättre att göra, för att hitta sig själv, för att träna kroppen, och för att andas - på riktigt..

Jag går på Ashtanga Yoga. En av de mest fysiska av yogaformerna, se bilder. Mycket styrka med hjälp av sin egen kropp, mycket balans, men också smidighet. Och andningen, hela tiden andas med djupa, långa andetag.

Jag kom tillbaka till jobbet idag, efter tre veckors semester. Jag var stressad innan semestern, tyckte att jag lyckades slappna av väldigt bra under semestern. Men idag när jag var tillbaka på jobbet igen, kom stressen tillbaka. Jag vaknade i morse stel i käkarna, liten klump i magen och efter bara en liten stund på jobbet även stel i nacke och rygg (vilket iofs också kan skyllas AC’n). Och jag kunde inte andas, inte ordentligt.

Det tog mig ungefär halva dagen innan jag förstod att den största anledningen var att jag inte hade kontroll. Jag visste inte vad som hänt när jag varit borta, jag visste inte om det fanns en massa olösta “case”, jag visste inte hur mycket jobb som krävdes av mig under dagen. Ingen kontroll…. Vilket är det värsta jag vet (se även tidigare inlägg).

Men nu, nu känns allt mycket bättre. Jag har kontroll över situationen på jobbet igen, och jag har i 75 minuter bara fått koncentrera mig på mig och på min andning. Fantastiskt!

Inga kommentarer: