torsdag 20 december 2007

Rensa i röran

Sovmorgon. Vaknar 6.40, härligt kan sova i flera timmar till..... Vänder mig om och..... nä, lika bra att gå upp och sätta på kaffet. Känner mig ganska pigg och underbart jätteglad för att jag slipper gå till jobbet. Äter frukost framför "Gomorron Sverige", stickar lite. Efter nån timme så där börjar jag småpyssla lite. Sladdarna i hörnan vid soffan och bakom julgranen får jag ingen fason på - dags att hämta ett grenuttag. In i städgarderoben. Hjälp vad här ser ut egentligen. Hur ska jag hitta förlängningssladdar och grenuttag här? Rensar lite grand. Oj vad det kändes bra. Det var på tiden. Då slår mig plötsligt tanken - hur var det nu igen? Vad står det nu i den där boken jag läste för några år sen "Rensa i Röran med Feng Shui"? Jag går och hämtar boken och slår upp kapitlet som handlar om hemmets Bagua.

Jag kollar ut var mitt städskåp står i förhållande till Baguan, och finner att det är i rutan "Karriär, Livsväg, Andlig utveckling". Och läser därmed följande "När du har det rörigt och överbelamrat i det här området kan livet kännas som en ständig kamp i uppförsbacke. Det känns som att du sitter fast i gamla hjulspår och inte gör det du vill göra - och du vet kanske inte ens vad det är."

Och helt plötsligt kändes det ännu bättre att ha städat det där skåpet. Så återstår det att se om det har någon effekt :-).

Jag kan verkligen rekommendera boken. Jag har läst den framlänges och baklänges, gjort anteckningar och läst igen. Jag kan inte särskilt mycket om Feng Shui, och jag intresserar mig inte så mycket egentligen heller. Men just denna boken passar mig och mina tankegångar mycket bra. Och när jag flyttade från hus till lägenhet, var den nästintill ovärderlig.

"Alla aspekter av ditt liv är energimässigt förankrade i din bostad, vilket innebär att du genom att rensa upp i röran kan förändra hela ditt liv och din tillvaro."

4 kommentarer:

Jonas sa...

Det känns verkligen som att gå till djupaste roten av det onda - att städa i städskåpet.

Från det stadiet måste ju Yazz ha rätt - The Only Way Is Up.

När man väl fått ordning i städskåpet, kan man städa utan strul.

Saknas möjligen då bara en gnutta energi att faktiskt fortsätta utanför själv städskåpet...

Men med det gjort - energin måste ju sprudla då!

Önskar jag hittade det där städskåpet i själen. För att städa upp ordentligt. Få ordning ner på botten.

Kliva in i livet städad och ren.

Men hur vore det?

Stå naken utan erfarenhet och luttrad rutin. Nej, jag ska nog hålla mig till att städa sporadiskt i min fysiska lägenhet.

Jag bara ägnar mig åt lite källsortering. Ta hand om skiten. Sortera in den i sina rätta fack. Men glöm den inte.

Källsortera själens slaggprodukter.

Behåll själen och låt den fortsätta växa.

Metta sa...

Så bra att bli påmind om boken "Rensa i Röran med Feng Shui". Var finns den i "röran"? Vilken tid det tar att leta efter saker när man har noll koll på läget. Nu är den hittad och ska läsas om. Citaten stämmer precis in på hur jag har det och känner mig nu.
Har just plockat undan i mitt sy-/arbetsrum. Nu går det att komma in i rummet, där min bror och svägerska ska sova under sitt besök i jul.

Efter jul ska jag ta itu med den övriga rensningen, ta en sak i taget och försöka följa boken den här gången. Måste få tillbaka litet energi och harmoni i mitt liv.

Så skönt att du drog till handbromsen i tid innan du hamnade på rött. Ta verkligen vara på din ledighet, sköt om dig och försök finna harmoni.

Den australiensiska tröjan ser mycket trevlig ut. Att sticka är verkligen balsam för själen.

Ha det gott!

Eva i Halmstad sa...

God Jul på dej njut och må väl.
Eva.

Mr Friar sa...

Den där boken är verkligen bra! Jag hade hemska anhopningar i områdena för relationer...Det hjälpte att rensa. Jag hade riktigt dyngiga saker där faktiskt, och proppat med saker. Nu är det annorlunda :) (det är några år sen jag rensade första gången enligt den där bokens principer). HOppas det får bra effekt!!