lördag 9 maj 2009

Färska jordgubbar

Det känns som att det kommer bli en jordgubbssommar för min del. För oj vad gott det var med årets första jordgubbar. Spanska fick det bli... Men nu är det inte många veckor kvar innan man kommer att kunna köpa svenska. Jag längtar.. Mmmmmm... Färska jordgubbar till müslin är mums! Jag kan inte låta bli att visa en bild på mina orkidéer som blommar om. Den mörkrödvioletta färgen tycker jag är helt fantastisk.

Det har varit jättekul att komma tillbaka till skolan. Denna vecka har vi jobbat parallellt. Både i buketter (som då blir med ett fåtal blommor, annars får man inte till det) och i dekorationer.
Det finns två sätt att sticka blommor i stickmassa, antingen radiellt (man sticker alla blommor mot mitten) eller parallellt. När det gäller buketter gör man det antingen i spiral eller parallellt.
Vi avslutade med att göra ett grupparbete där vi gjorde flera grejer och exponerade. Jag och mina medstudenter valde en underbar rödorange ros som fick gå igen i alla arbeten.
Igår övade vi på limteknik. Först fick vi limma ett corsage och sen lite som vi ville. Jag gjorde en bordsdekoration. Den kommer inte att hålla så länge eftersom ingen av blommorna får vatten, men det kan få pryda vardagsrumsbordet under helgen i alla fall.
En kompakt bukett ( i spiral) i gul färg utbyggt i valör (från ljus till mörk) och med komplementfärgen violett.
Avslutningsvis en bild på min lila topp som jag stickar vidare på. Den är fortfarande lika härlig och rolig att sticka.

5 kommentarer:

Gunilla sa...

Jag hittade faktiskt svenska jordgubbar på Konsum vid Mariatorget i Stockholm nu i veckan. Trodde knappt mina ögon och de var jättefina. Pris 39,90 för en ask.

Anonym sa...

Så duktig Du är med Dina blommor o Dina stickningar
Monica

Susilull sa...

Gick förbi kroatiska jordgubbar för nästan 100 kr/kg i "min" Ica-affär, men då blev jag snål. Jag kan vänta en månad till. Har ett stort "självplock" en halvmil härifrån!
Ska bli kul att sen din topp i lila, gjorde en i beige förra sommarn, men funderar fortfarande på om den inte skulle bli svart...

Samtal från min trädgård sa...

Längtar också efter jordgubbar! Får nog längta lite till, är också lite snål och väntar på de svenska.
Fina blomarrangemang du gör, tänk att få omge sig med blommor hela dagarna! Låter som en dröm!

Boel sa...

Tjusiga buketter. Jag försökte komponera ihop en bukett när jag var i min favoritblomsteraffär men jag behöver nog öva lite.

Ska du på stickcaféet hos Nysta på söndag? Vore kul om du skulle.

Kram
Boel