söndag 9 augusti 2009

Stilhistoria

I förra veckan jobbade vi med stilarter på skolan. Vi jobbade oss igenom allt från Antiken till idag. Här följer lite bilder på de arbeten jag gjorde.
Vi började veckan med att jobba med funktionalism, dvs funkis. Stilarten man då jobbar i heter Formal stil. Dvs strikt, rent och med stora kontraster.
Därefter jobbade vi postmodernt. Det är den perioden vi har varit inne i. Kanske fortfarande befinner oss i. Det är först med lite perspektiv man kan tidsbestämma åldern för en stil. Den är respektlös, humoristisk, oväntad, galen. Vi fick experimentera fritt. På översta bilden har jag format ett hönsnät till ett linne som jag har klätt med blomman Celosia. Jag har virkat med vitt garn runt hönsnätet i kanterna, gjort en garnboll och format en virknål av björngräs. Bilden under talar nog för sig själv ;)

Det var efter den stilen roligt och skönt att gå över till Jugend (1895-1915). Det är kul att experimentera, men jag gillar ändå att ha lite mer ramar att jobba efter. Stilen man jobbar i under Jugend är vegetativ stil och den ska återspegla naturen i mest möjlig mån. Jag gjorde en begravningsdekoration i vegetativ stil.
Vi avslutade veckan med ett formarbete. Dessa gjordes mycket under Antiken och kom sen igen i senare stilar. Jag valde att göra ett begravningskors.

8 kommentarer:

SF sa...

Det är så inspirerande att se dina arbeten. Tack!

Samtal från min trädgård sa...

Så vackert! Mera behövs inte sägas.

Susanne sa...

Ljuvligt och sinnligt!

frisky frog sa...

Oj, nu är det verklighet och inte ledighet som gäller. Flitig som en myra och snyggt blir det.

klara sa...

Hej!
Jag läser med glädje stickbloggar och hämtar inspiration.
I mars i din blogg fanns en bild på en vacker schal som heter LaLa´s simple shawl. Jag har även sett den på en annan stickblogg då stickad i andra färger.
Skulle du vilja berätta var man hittar mönstret.

Linda sa...

Hej Klara

För att få tag i det mönstret måste du vara medlem på Ravelry. Du går in på www.ravelry.com. Jag kan verkligen rekommendera medlemsskap. Det kostar inget. Väl där inne är det ett gratismönster. Lycka till!

klara sa...

Hej och tack för tipset.
Mönstret är hittat och jag håller på att klura ut engelskan.
Jag har sett att vissa ravelrymönster är översatta till svenska.
Har du en aning om hur man letar efter översatta mönster. Vet du om detta kan vara översatt

Anette sa...

Gillade din Jugend kreation.. den stickade skrattade jag gott åt, det är så skönt att du tillåter dig att flirta så vilt med din stora hobby:-)