lördag 13 februari 2010

Hallonröd eller cerise? Humöret får bestämma!

Underbart meditativt mönster som passar perfekt när man är lite trött i huvudet och bara behöver ha stickor som glider genom garnet. Finaste härvan i färgen Fresias av Handpainted yarn. Det var en gåva från Stickelinskan i somras som jag verkligen blev så glad för.
Mönstret har jag nämnt förut. Det är ur tidningen Land från februarinumret förra året. Ett klassiskt mönster. Tror sjalen Kiri har liknande mönster. Jag har stickat på favoriterna, dvs stickor nr 4. Med inspiration från Eva virkade jag stolpar runt kanten instället för fasta maskor som mönstret sa. Jag hoppade över de fasta maskorna helt.

Det blev ett matchande tennarmband till med dubbel trefläta. Lammskinnet är knallcerise. Jag trodde det skulle skära sig mot min hallonröda sjal. Men plötsligt ser den cerise ut när jag har de tillsammans. Spelar ingen roll hur man benämner färgen - underbar är den oavsett :)



5 kommentarer:

EvaBys sa...

Superfin! Grattis till lyckat resultat! Kram Eva

Unknown sa...

Fint armband och läcker sjal, jag stickar en likadan sjal men i turkos, det är ett superkul mönster

Rönnbergska skapelser - tennarmband o sånt sa...

Vilken härlig bild!!!!

Annas resa sa...

Ja, färgen är verkligen underbar! Och ditt armban och sjalen också! Själv är jag glad att jag blivit en så pass duktig (öhhh??) stickerska att det övergångarna mellan strumpstickorna inte syns... Tidigare blev det en liten lucka varje gång jag bytte sticka. Men så är jag ju bara en nybörjare på stickning än så länge.

Jag gillar dina armband!

Sonja sa...

Jättefint. Jag gillar kanten - hur gjorde du den? Jag har precis stickat klart en sjal i ett mönster som liknar det här mycket (http://www.ravelry.com/projects/soka7705/evergreen) och bestämt mig att piffa upp min med en volangkant.