Visar inlägg med etikett Fo 2012. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Fo 2012. Visa alla inlägg

lördag 12 januari 2013

Mjukaste alpackan

Äntligen får jag en stund till att blogga min Karin-tröja. Barnfri helg och en lugn start på lördagen med långsam frukost framför Vinterstudion. Perfekt. Det har inte varit helt rätt att få till bilder så här i vintermörkret, så nedan får duga. Mörkgrått är mörkgrått och ungefär lika svårt att fota som svart när det mest är mörkt ute hela tiden.

Under sticklägret i september "En helg för alla sinnen" visade Karin sina härliga tröjor i sitt egna mönster. Vi deltagare på lägret fick mönstret och vissa av oss köpte genast garn. Jag har länge velat sticka något i Vikings Eco-Alpacka och nu var det givet vad jag skulle sticka. Karin kom på den briljanta idén att lägga till kanten nederst. Inspirerad av kanten på sjalen Eiku. Jag gjorde kanten på samma sätt som min egen poncho. Tröjan blev klar lagom till återträffen. Precis som jag önskat.




måndag 7 januari 2013

Kudde!

Det skulle bli en bebisfilt av restgarner. Men jag insåg ganska tidigt att garnerna jag valt inte skulle räcka. Funderade på olika alternativ inkl köpa till, men en del av garnerna finns inte längre.  Kära mor kom i julas med briljanta förslaget att i stället göra ett kuddfodral. So be it! Och här är färdiga resultatet!

måndag 31 december 2012

Gott slut och Gott nytt år!

Jag avslutar året med ytterligare ett FO.  En sjal påbörjad i fredags. Mamma på besök är livsfarligt ;) (och underbart). Hon stickade på denna sjal i Adeles mohair och mönster av Nysta. Jag blev så sugen att jag påbörjade min samma kväll vi kom hem från Uppsala. På stickor 8 gick det undan. Härligt garn och superfint mönster.

Gott nytt år önskar jag er alla!

söndag 30 december 2012

Väntstickning

Stickar på bebiskofta i alpacka och väntar på tåget som mamma ska fara hem med. Nyinköpt tidning att njuta när jag kommer hem.

lördag 29 december 2012

Dimorphous Mittens

Innervantarna till Dimorphous Mittens är klara. Restgarner har jag använt; Drops Delight är det melerade och ett mörkblått Regia Silk. Jag håller på med yttervantarna också, men efter besöket hos Yll och Tyll igår kväll kan det nog tänkas att de blir liggande ett tag. Hittade ju så mycket nytt fint. Hurra! (Bilder kommer säkerligen framöver).

Instickade hörlurar

Mina icord-instickade hörlurar är klara. Restgarn förstås. Araucania Ranco Sockgarn. Stickor 2,75 använde jag och först 4 maskor och sen 3 maskor till snutterna närmast öronen. No more trassel :)

torsdag 27 december 2012

Finished object




Äntligen är min vita flätkofta klar! Inspirerad av koftan som Cameron Diaz har på sig i filmen Holiday. Mönstret är Vivian av Ysolda, men något omgjort. Justerat storlek lite hit och dit för att passa garnet och dessutom knappar istället för dragkejda, och helt egen krage istället för luva. Garnet är Permins Madonna köpt från Garnstugan, 10 nystan gick åt. Stickor nr 4,5 använde jag.

För övrigt njuter jag av lediga mellandagar och längtar till utflykten med mor till Yll och Tyll på lördag. Så sugen på en massa nytt. Den här sjalen t.ex. Eller det här nya sockgarnet. Sen väntas det tillökning hos en väninna och jag funderar på olika koftor. Kanske den här eller den här eller den här eller den här  :). 

onsdag 21 november 2012

Butterfly Hat

Första julklappen är klar! Klart inspirerad av stickpodden i avsnittet där de pratar om att göra julklappar. Jag brukar vara väldigt dålig på det, men i år kände jag när jag lyssnade att japp nu är det dags. Planen är än så länge varsin mössa till mina systerdöttrar och nu är den första klar. Båda ska få varsin Butterfly Hat. Hittade mönstret på Ravelry och föll direkt. Jag stickar i restgarner. Den här första är gjord i Big Fabel och i ett tjockare handfärgat alpaca som jag köpt av Eva i Stäket för några år sedan. Jag använde stickor nr 4 till resåren och stickor nr 4,5 till resten. Mönstret är till en vuxen och det är en 7 åring som ska få den. Jag tog därför ner maskantalet till 92 istället för 100. Passar mina barn, så jag hoppas den ska passa systerdottern också :).



Jag blev inte bara inspirerad av att göra julklappar, utan fick tips om en sak jag faktiskt aldrig hört om. Reflexgarn. Vilken kul grej, och så praktisk! Så jag klickade hem reflexgarn direkt och har stickat in det i mössan. Jag valde att ta med din lilla tråden på de två ränder med melerat garn uppe i själva mössan och inte i hela. Det syns bara om man tittar väldigt nära på mössan och man måste nästan veta om det för att se det. Men jag hoppas det ska lysa upp bra i mörkret!

fredag 9 november 2012

Plymouth Earth Homestead




Ur boken "Stickat i ekologisk ull" har jag nu färdigt ytterligare ett projekt. Jag gillar verkligen mönstren i den boken och har tidigare stickat strumpor och benvärmare (en bild till). Nu blev den här pullovern färdig. Garnet är ett fantastiskt mysigt ekologiskt från Peru som heter Plymouth Earth Homestead (inköpt hos Litet Nystan). Så här står det på banderollen "Yarns from nature. Natural fiber. Natural color. 100% wool".   Stickor nr 7 (och nr 6 till resåren runt halsringning och ärmhål). 4 härvor gick åt och det var verkligen precis! Hade inte räckt till en maska till, det var precis så att jag fick ihop monteringen och slapp montera med annat garn.

onsdag 31 oktober 2012

True North Mittens



Jösses vad tiden gått och jag har varit dålig på att blogga på sistone. Ja så är det visst ibland. Full rulle och ingen tid till annat än att få vardagen att gå runt. Dessutom har det blivit lite av ett fenomen här hemma att när jag väl har tid och möjlighet att blogga, är datorerna upptagna av barnen eftersom det är under deras speltid som jag har lugn och ro att göra sånt. Går inte helt ihop det där.... Men någon vacker dag kanske det kommer in fler datorer eller nåt ;)

I början på september gjorde jag färdig de här vantarna. Nu äntligen har jag fått tummen ur för att fota. Jag hittade mönstret förra hösten i Interweave Knits (Fall 2011) och blev kär direkt. Omedelbart googlade jag fram en affär som sålde garnet och beställde. De heter True North Mittens och garnet är Berocco Blackstone Tweed ( 65% ull, 25% superkid mohair och 10% angora). Det är samma färger som på mönstret. Varför ändra något man är kär i? Överst på vantarna och även tummarna är det små renar. Nederst en lettisk fläta. Många härliga tekniker i en och samma vante. Kul!

söndag 30 september 2012

Höstkoftan matchar höstlöven

Den blev klar på vårvintern, men då ville jag inte alls varken blogga den eller ha den på mig. Så premiär blev under sticklägret på Granhammar. Då passade jag på att fota mig själv lite också, och här får ni se hur den blev. Garnet är Drops Delight i en härlig höstfärg och den stickades på nr 4. Mönster Yll och Tyll. Måste säga att det definitiv lutar åt en repris i annat garn, annan färg. Har redan använt den hur mycket som helst. Gillar att den är tunn och nätt :) Och så här i september (ja några timmar till) så älskar jag höstfärgerna!





På eftermiddagen idag tog jag en härlig höstpromenad och passade på att ta några bilder på vägen. 











Lilla Tarzan låg och väntade på mig när jag kom hem :)

lördag 22 september 2012

Liten kofta

Bebiskoftan blev klar för några veckor sen och har ankommit mottagaren. Stickad i regnbågens ekologiska bomullsgarn och stickor 3. Mönster och garn från Yll o Tyll i Uppsala.

söndag 5 augusti 2012

Det ena efter det andra...

Här avlöser de färdiga projekten varandra... Det är ofta så med mig att jag får färdigt många samtidigt. Jag har faktiskt både en kofta och lintröja klara också sedan ett tag, som väntas på att bli fotade.

Det här är halsduken Sandrose, Drops-mönster 136-4. Garnet fick jag av mamma i våras; Colinette Jitterbugg i färgen Wasabi. Virknål nr 3,5. Jag hade inte garn nog till att göra den i full bredd enligt mönster, så det var en chansning när jag valde bredd. Garnet räckte och jag känner att den är bred nog. Garnet har också en annan tyngd än alpakan i mönstret.

lördag 4 augusti 2012

Kai-Mei



Mina Kai-Mei ur boken Sock Innovation är klara. Boken som är full med härliga mönster och bra teknik-beskrivningar av Cookie A och som jag gillar så! Dessa är stickade i Fabel med stickor 2,5.

torsdag 2 augusti 2012

Virkad ananas




Så är den klar! Min ananassjal virkad i naturvitt Catania på virknål 3,5. Mönster har jag fått av min mamma som hittat det i en tidning som jag inte minns vad den heter. Mamma har själv virkat sjalen i samma färg och det var när jag provade hennes som jag blev helt såld :). Jag är så nöjd att de blev klar! Denna sommar har jag virkat mycket, något jag annars gör väldigt sällan. Kul!

Virkad grytlapp



Virkad grytlapp med virknål 5 och restgarner. Mönster från Garnstudio. Virkad på en dag :)

torsdag 12 juli 2012

Ny tunika!



Min tunika i Drops Bomull-Lin är klar! Mönster också det från Drops, nr 113-7. Nederdelen stickas på st 8 och överdelen på st 5. Gick jättefort att sticka. Lite ovant för mig ;)