fredag 9 maj 2008

Nytt, nytt, nytt

Jag hade tänkt börja med en liten bild på mina alster som växer, men det ville sig inte, så det får bli i ett senare inlägg. Såå, här kommer istället en uppdatering på de nya projekten jag har börjat med.














Äntligen börjat med FleeceArtist-garnet igen. (Det var ju jääääättelänge sen jag avslutade min Mystic light i samma garn...). Denna gången i färgen "Moss", det är Merino 2/6 jag använder och på st nr 4,5. Jag gör en Diamond Shawl som jag har hämtat här. Väldigt enkelt mönster att lära sig och den växer fort. Kul!














I mitt egenfärgade ullgarn har jag börjat med en Ida-sjal med design av Maria. När jag färgade det gjorde jag härvan gul innerst och mörkare mot orange ytterst. Jag tänkte mig att sjalen skulle börja i en ton och avslutas i en annan. När jag började nysta upp den ser jag dock att garnet löper upp och ner över härvan (är det förståeligt vad jag menar nu?) och det blir helt enkelt randigt istället. Med ränderna skulle det kanske vara bättre att göra en halsduk/scarf. Men jag vet inte om jag kommer att använda en gul halsduk?! Så jag tror jag fortsätter på trekantssjalen istället. Mönstret och garnet är oavsett kanonkul att sticka i!















En ny kofta ska jag också få mig så småningom. Närmare bestämt den här. Drops Alpaca och st nr 4 använder jag. Och ja, för en gångs skull har jag testat mig fram, det ska vara st 3 enligt beskrivningen.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka trevliga projekt du har på gång. Jag har också gjort ida-sjalen i ett liknande garn, men med mindre gult i, till min mamma. Koftan gillar jag också. Drops Alapackan är ett av mina favoritgarner och färgen du valt är mycket vacker. Jag undrar hur det gick med ditt stick-café i tisdags. Fick du något sällskap på Hurtigs?

Linda sa...

Hej Gunilla! Jodå det var en trevlig kväll på Hurtigs. Vi var inte så många; två engelsktalande, Boel, Jenny och jag. Men det var som sagt trevligt, så jag kommer säkert dit fler gånger!

Katarina sa...

Så mycket fint du har på gång. Blir spännande att se de färdiga resultaten.

Anonym sa...

Hej, gud så mycket fina sjalar du stickar. Och vilket härligt garn du hittat. Önskar jag kunde jag med...

Anonym sa...

Så fina stickningar du har på g.