Visar inlägg med etikett Leitmotif Cardigan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Leitmotif Cardigan. Visa alla inlägg

torsdag 14 juli 2011

Leitmotif Cardigan

Den har varit klar ett tag, men jag har visst inte fått bloggat den förrän nu. Stickad i underbara Cascade som jag vann på garnlotteriet på Sticklägret i Övertorneå i höstas.

Mönstret var delvis lite knepigt, men spännande med massor av olika tekniker: flätor (jag stickar utan flätsticka nu för tiden), förkortade varv, förkortade-varv-axel, i-cord avmaskningar, 3-sticks avmaskning och flätuppläggning (cable cast-on borde väl översättas så?!). Den stickades från fram till mitt bak i sidled och maskor plockades upp mitt bak för att fortsätta åt andra hållet. Med tungan rätt i mun var det rolig och faktiskt ganska snabb stickning med stickor nr 5.

torsdag 2 juni 2011

Inte så pjåkigt...

... om han får säga det själv. Och jag kan inte annat än att hålla med :D.
En I-cord avmaskning är det dessutom!

Vad har hänt?

Min stickning försvann!!! Och hamnade visst i händerna på särbon. Han maskar av min kofta för fullt. Vad ska jag göra nu? Fram med en annan stickning I suppose ;)

tisdag 31 maj 2011

Vindarna

Jag undrar vad det är med vindarna i vår....
De blåser och ruskar om.
De verkar aldrig ge sig.
De kommer med en väldig fart.
Dag efter dag.
Vad vill de säga?
Envisa och tålmodiga.
Med kraft slår de bakifrån.
Eller så testar greppet rakt i ansiktet.
Vad är det som flyger iväg?
Vad är det som står grundat i marken, svajar till, men står kvar?
Kan det vara vindar med meddelande?
Kanske det är förändringarnas vindar. Som verkligen vill ge besked.
Som inte ger upp.
Som vill testa om vi står pall.
Som kommer med kraft.
Vem vet?
Vindarna vet.
Och de ger sig inte.

onsdag 11 maj 2011

lördag 7 maj 2011

Vaknar

Sakta vaknar jag till liv denna lördag förmiddag. Stickar på min Leitmotif Cardigan och dricker hemmagjord blåbär-smoothie.

Tänker på filmen jag såg igår. "Älska mig". En film med och för tonåringar. Men också deras föräldrar. Man kan se den på Youtube där den ligger i 6 delar. Den handlar om mobbing och de möjligheter vi har att hjälpa varandra. Så stark. Så bra.

I övrigt försöker jag inte att tänka så mycket alls utan mest meditativt andas och njuta av den mysiga stickningen. Livet är väldigt mycket kämpa för mig och mina barn just nu, och det tar väldigt på krafterna.

Om en stund ska jag njuta mer av stickningen jag började på igår i finaste mohairen. Sjalen ska bli en "Birch" eller på svenska "Skiraste sjalen". Enkel och vacker så in i bängen :)

torsdag 21 april 2011

Leitmotif Cardigan

Ja så heter koftan jag stickar på i mitt fina Cascade som jag så turligt vann på Sticklägret i Övertorneå i höstas. Mönstret är från Interweave Knits, höst 2010. Massor av fina saker i det numret!

Måste också passa på att rekommendera en bok som jag precis lyssnat färdigt på: Paganinikontraktet av Lars Kepler. En superbra deckare!! Enligt mitt tycke helt på samma våglängd som Millenium-böckerna och bättre än Hypnotisören om ni läst den.