Mönstret var delvis lite knepigt, men spännande med massor av olika tekniker: flätor (jag stickar utan flätsticka nu för tiden), förkortade varv, förkortade-varv-axel, i-cord avmaskningar, 3-sticks avmaskning och flätuppläggning (cable cast-on borde väl översättas så?!). Den stickades från fram till mitt bak i sidled och maskor plockades upp mitt bak för att fortsätta åt andra hållet. Med tungan rätt i mun var det rolig och faktiskt ganska snabb stickning med stickor nr 5.
torsdag 14 juli 2011
Leitmotif Cardigan
torsdag 2 juni 2011
Inte så pjåkigt...
En I-cord avmaskning är det dessutom!
Vad har hänt?
tisdag 31 maj 2011
Vindarna
De blåser och ruskar om.
De verkar aldrig ge sig.
De kommer med en väldig fart.
Dag efter dag.
Vad vill de säga?
Envisa och tålmodiga.
Med kraft slår de bakifrån.
Eller så testar greppet rakt i ansiktet.
Vad är det som flyger iväg?
Vad är det som står grundat i marken, svajar till, men står kvar?
Kan det vara vindar med meddelande?
Kanske det är förändringarnas vindar. Som verkligen vill ge besked.
Som inte ger upp.
Som vill testa om vi står pall.
Som kommer med kraft.
Vem vet?
Vindarna vet.
Och de ger sig inte.
onsdag 11 maj 2011
lördag 7 maj 2011
Vaknar
Tänker på filmen jag såg igår. "Älska mig". En film med och för tonåringar. Men också deras föräldrar. Man kan se den på Youtube där den ligger i 6 delar. Den handlar om mobbing och de möjligheter vi har att hjälpa varandra. Så stark. Så bra.
I övrigt försöker jag inte att tänka så mycket alls utan mest meditativt andas och njuta av den mysiga stickningen. Livet är väldigt mycket kämpa för mig och mina barn just nu, och det tar väldigt på krafterna.
Om en stund ska jag njuta mer av stickningen jag började på igår i finaste mohairen. Sjalen ska bli en "Birch" eller på svenska "Skiraste sjalen". Enkel och vacker så in i bängen :)
torsdag 21 april 2011
Leitmotif Cardigan
Måste också passa på att rekommendera en bok som jag precis lyssnat färdigt på: Paganinikontraktet av Lars Kepler. En superbra deckare!! Enligt mitt tycke helt på samma våglängd som Millenium-böckerna och bättre än Hypnotisören om ni läst den.